מחלת פרתס

Perthes Disease

כללי:

Legg Calve Perthes Disease או בשמה הקצר יותר מחלת Perthes היא מחלה המערבת את מפרק הירך. מדובר בפגיעה זמנית באספקת הדם לראש הירך מסיבה לא ברורה.

הגורמים למחלה:

הסיבה למחלה אינה ידועה אולם קיימים מספר גורמים בעלי השפעה במידה מסוימת על התפתחות המחלה לפי הספרות:

• הפרעה באספקת הדם דרך אחד מכלי הדם המרכזיים באספקת הדם לראש הירך.

• עלייה בלחץ התוך מפרקי.

• הפרעות קרישה.

• הפרעות הורמונליות  הקשורות בגדילה

• נטייה משפחתית

מדובר במחלה נדירה יחסית בשכיחות של 5-10 ל 100000.

שלבי המחלה:

המחלה מדורגת בשלבים לפי הממצאים בצילומי רנטגן, ניתן גם לסווג אותה לפי מידת מעורבות ראש הירך.

גורמים פרוגנוסטים:

הגורם המשמעותי ביותר מבחינת תוצאות המחלה הינו גיל החולה: ככל שהמחלה מופיעה בגיל צעיר יותר – עתיד המפרק פחות רע. הגיל שנחשב למכריע
הינו גיל 6 שנים – למחלה שהחלה לפני גיל 6 – פרוגנוזה טובה יחסית.

גורמים קליניים אחרים כוללים את טווחי התנועה – ככל שטווחי התנועה שמורים (בעיקר פישוק מפרקי ירכיים) הפרוגנוזה טובה יותר, מין הילד – בבנות המחלה פחות טובה.

גורמים אחרים הם גורמים הדמיתים - מידת המעורבות של ראש הירך ומידת הכיסוי שלו בצילום, וממצאים אחרים בהדמיה.

אבחנה:

האבחנה הינה קודם כל קלינית – מתבססת על כאבים במפרק הירך (ולחלופין בברך) וצליעה העשויים להמשך מספר שבועות. בנוסף קיימת הגבלה
בטווחי תנועת מפרק הירך העשוייה להפריע לתפקוד יום יומי – בנעילת נעלים וגרבים.

הדמייה – בשלבים הראשונים של המחלה – צילומי רנטגן.

לעיתים יש מקום לבצע גם MRI – להבנה טוב יותר של מעורבות המחלה ולשלילת אבחנות אחרות.

טיפול:

מטרות הטיפול:

• שיפור טווחי תנועה

• הורדת עומס ממפרק הירך

• הכלה טובה יותר של מפרק הירך

מטרות אלה מושגות על ידי טיפול שמרני ובמקרים מסוימים טיפול ניתוחי.

שיפור טווחי התנועה מושג באמצעות פיזיותרפיה והדירותרפיה. במקרים מסוימים כשאין שיפור באמצעים שמרניים יש מקום לשקול ניתוח לחיתוך גידים בצד הפנימי של מפרק הירך כדי לאפשר פישוק טוב יותר ADDUCTOR AND ILEOPSOAS RELEASE . לאחר ניתוח כזה יש צורך להשאיר בגבסים אורכים בפישוק עם מוט מחבר ביניהם לכששה שבועות.

הורדת עומס ממפרק הירך – מושג לרוב על ידי שימוש בעזרים לניידות – כיסא גלגלים (לפרקי זמן קצובים) קבים / הליכון לפי גיל הילד.

הכלה טובה יותר של מפרק הירך – מושגת על ידי טיפול ניתוחי.

טיפול ניתוחי יכול לכלול:

חיתוך ושינוי זווית עצם הירך – FEMORAL OSTEOTOMY

חיתוך ושינוי עצם המרחשת (האצטבולום) – ACETABULOPLASTY

ניתוח משולב.

ניתוחי "הצלה" בילדים גדולים יותר – LATE ONSET PERTHES – כוללים SHELF ACETABULOPLASTY, ARTHRODAISTASIS עם מקבע חיצוני למפרק הירך.

לפעמים כדי לקבל החלטה באיזה מהאופציות הניתוחיות כדאי להשתמש במקרים מסוימים עושים שימוש בארתרוגרפיה – פעולה בה מזריקים חומר ניגוד לתוך המפרק ומצלמים המפרק בחדר ניתוח.

הספרות אינה חד משמעית בנוגע ליתרון בטיפול הניתוחי על פני המהלך הטבעי של המחלה במיוחד בקבוצות גיל מסוימות (כפי שנכתב קודם – הגיל הינו הגורם הפרוגנוסטי המשמעותי ביותר לגבי המחלה) את ההחלטה מקבלים בסוף ביחד הילד משפחתו והרופא לאחר שנלקחים בחשבון כל השיקולים העולים מהממצאים בבדיקה הגופנית ובבדיקות ההדמייה השונות.